تامین سرمایه برای بنگاه‌های کسبب وکار کار ساده‌ای نیست ، موسسان استارت‌آپ‌ها عموماً افراد جوانی هستند که نه به اتکای حمایت مالی نزدیکان و نه دسترسی به رانت و… بلکه به واسطه توانایی‌های ذهنی و قابلیت‌های شخصیتی خود، تصمیم به ایجاد کسب‌وکار نوآورانه گرفته‌اند. در دنیا شیوهای مختلفی برای تامین مالی استارت‌آپ‌ها وجود دارند.

معمولاً مهم‌ترین مرحله در تجاری‌سازی یک ایده که می‌تواند موجب بقا یا نابودی استارت‌آپ شود مرحله شکل‌گیری نطفه استارت‌آپ است. ایده نوآورانه مانند دانه‌ای است که در زمین کسب‌وکار کاشته می‌شود به امید اینکه به بار نشسته و محصول دهد.

1- در این مرحله استارت‌آپ‌ها به دنبال منابعی هستند که برای آنها سرمایه اندک اما حیاتی اولیه را تامین کند. اصطلاحاً این مرحله را Seed Funding می‌گویند. معمولاً سرمایه مورد نیاز در این مرحله اندک است اما تامین آن بسیار ضروری است.

2- یکی از روش‌ها برای Seed Funding گردآوری حمایت‌های مالی کوچک از تعداد زیادی از اطرافیان یا آدم‌هایی است که به هر دلیل به آن استارت‌آپ مشخص علاقه دارند.

3- به این روش Crowd Funding می‌گویند. معمولاً استارت‌آپ‌های کوچک و محلی یا آنها که اهداف خیرخواهانه و عام‌المنفعه دارند، از این روش استفاده می‌کنند. در این روش اغلب افرادی که به تامین مالی استارت‌آپ کمک می‌کنند به این پولی که می‌دهند به چشم یک قرض نگاه می‌کنند.

4- روش دیگر، پیدا کردن افراد صاحب سرمایه‌ای است که به هر دلیل به استارت‌آپ مورد نظر علاقه‌مند شده یا روحیه و شخصیت موسس آن را می‌پسندند و آمادگی دارند سرمایه اندک لازم برای شروع را تامین کنند. این سرمایه‌گذاران مانند فرشته‌های نجات هستند که به داد افراد نوآور می‌رسند.

معمولاً افرادی که سرمایه شخصی قابل توجه دارند و ترجیح می‌دهند با آن کمی ریسک کنند و در عین حال حامی یک یا چند جوان نوآور باشند به این شیوه از استارت‌آپ‌هایی که کمی از ایده فراتر رفته و جریان تجاری محدودی (حتی زیان‌ده) ایجاد کرده‌اند، حمایت می‌کنند. به این افراد Angel Investor می‌گویند.

5- گاهی دولت‌ها یا شرکت‌های بزرگ با ایجاد مراکز رشد یا انکوباتورها و نیز شتاب‌دهنده‌ها به تسریع تجاری‌سازی ایده‌های استارت‌آپی کمک می‌کنند.

انکوباتورها قدمت بیشتری دارند و عموماً تلاش می‌کنند مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌ها را که از نظر معیارهای فنی و تجاری پتانسیل موفقیت بیشتری دارند به صورت موقت حمایت کنند. این حمایت بیشتر جنبه مدیریتی و فنی داشته و معمولاً شامل حمایت مالی نمی‌شود.

اما شتاب‌دهنده‌ها معمولاً در استارت‌آپ‌هایی که موفق‌تر عمل کنند سرمایه‌گذاری هم می‌کنند. به خصوص در آمریکا شتاب‌دهنده‌ها به سرعت در حال افزایش هستند و استارت‌آپ‌های موفقی نظیر توئیتر و دراپ‌باکس محصول عملکرد شتاب‌دهنده‌های آمریکایی هستند.

برچسب ها: